Blog index > User adoption en een auto met een stekker – Fast Lane Blog

User adoption en een auto met een stekker

22 januari 2020
door Kees Boot

Een aantal jaren geleden bestelde ik een auto met een stekker. Van een afbeelding, want de auto was nog niet in productie. Tussen het moment van bestellen en afleveren zat een periode van acht maanden.

In die acht maanden gebeurden er verschillende dingen.

Onzekerheid

Eerst bekroop me een gevoel van onzekerheid. Ik had de auto nog nooit in het echt gezien. Hoe zou de auto rijden? Zou het niet tegen gaan vallen?

Een eerste blik en steeds meer informatie

Na 3 maanden belde de dealer: ik kon een eerste uitvoering bekijken in de RAI.

Ik bezocht de RAI. Wat een mooie auto!

Na 6 maanden belde de dealer weer: de bijtelling zou lager worden dan verwacht. Yes, dacht ik, dit wordt echt mooi.

Aandacht

De levering van de auto vond plaats. Het was mijn 9e auto, maar toch ontving ik van de dealer maar liefst 20 minuten uitleg over mijn auto. Het voelde niet als een instructie, maar als aandacht.

De auto reed geweldig, met de dag werd ik gelukkiger.

Nog meer aandacht

Enige tijd later ontving ik van een instructeur een uur tips en tricks over het rijden in een elektrische auto.

Vandaag de dag rijd ik nog steeds in een auto met een stekker. Ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt.

Terugkijkend op de periode die ik hierboven beschrijf realiseerde ik me dat dit een mooi voorbeeld is van een succesvol user adoption-traject.

Een succesvol user adoption-traject

Wanneer een organisatie ervoor kiest een nieuwe applicatie te gaan implementeren of een nieuw programma te gaan gebruiken, dan dienen de gebruikers informatie over deze verandering aan hun nieuwe digitale werkplek te ontvangen. Tussen dit communicatiemoment en de daadwerkelijke implementatie zit een aantal weken of maanden.

In die periode gebeuren er verschillende dingen.

Weinig ruimte voor onzekerheid

In de aankondiging geven we duidelijk aan wat de veranderingen zijn en waarom deze veranderingen doorgevoerd worden. We scheppen duidelijkheid in het tijdspad en laten weten waar gebruikers terechtkunnen met eventuele vragen. We nemen de onzekerheid weg.

Een eerste blik en steeds meer informatie

We blijven communiceren met de gebruikers: hoe komt de nieuwe omgeving eruit te zien? Wat zijn de voordelen voor een ieder? Maar één keer inloggen? Handige rapporten? Een geautomatiseerde kopieerfunctie?

Verder laten we de gebruikers vast kennismaken met de nieuwe omgeving om hen een gevoel te geven van dat wat ze kunnen verwachten als ze straks met hun nieuwe digitale werkplek gaan werken.

Aandacht

Op de dag van de implementatie ontvangt iedere gebruiker aandacht en hulp. We gaan voor een start met zelfvertrouwen: de gebruiker moet het gevoel krijgen de hele wereld aan te kunnen.

Nog meer aandacht

In de eerste week na de implementatie vinden er korte sessies plaats waarin de gebruikers extra tips en tricks ontvangen om van de nieuwe functionaliteiten gebruik te maken.

User adoption: communicatie en aandacht

De autodealer begreep het: een verandering, van welke soort dan ook, is pas een succesvolle als die gepaard gaat met goede communicatie en voldoende aandacht. Een logische aanpak die wij hanteren bij veranderingen aan de digitale werkplek.

Wil je meer weten over deze aanpak? We lichten het graag verder toe en helpen je met het maken van een plan. Neem vrijblijvend contact met me op.

Tags:

Geef een reactie